Fragment kroniek 2022

SPEUREN IN LOSDORP
(door Jechien Speelman-Buring, Roderwolde)

In coronatijd kon je niet veel ondernemen. In ieder geval geen mensen treffen. Maar tulpenvelden en kerkhoven bezoeken was wél een optie. Dit deed Jechien Speelman-Buring (Gr.XII-ax-2) in mei 2021 samen met haar man en ontdekte graven van voor haar bekende en onbekende familieleden. Wat een rondje op een kerkhof niet allemaal op kan leveren…

Op een zonnige winderige vrijdagmiddag trokken wij, Jan Hendrik en Jechien Speelman-Buring uit Roderwolde met de auto eropuit om in het noorden van Groningen de tulpenvelden te bekijken. Koffie, thee, koeken en wat lekkers mee, want in verband met de corona kon je nergens in een restaurant wat kopen, laat staan naar het toilet gaan. De route hadden we van Facebook gehaald. We begonnen in Zijldijk en reden langs prachtige gekleurde tulpenvelden. Halverwege kwamen we in Losdorp. Hier op een parkeerplaats naast het kerkhof nuttigden wij onze koffie, thee en koeken.

Ik wist dat mijn over-over-overgrootvader Evert Alberts Idema (Gr.IX-I) hier geboren was. Thuis in het blauwe Idemaboek had ik gelezen dat dat was op 8 oktober 1826. Dus vanzelfsprekend liepen wij een rondje over het kerkhof. Bij de ingang stond een mooi bord met informatie over de geruimde graven, waaronder ook enkele Idema’s.
2022_01_grafPieterIdemaNatuurlijk vonden wij wel een paar niet-geruimde graven van Idema’s. Onder andere Pieter Idema (Gr.Xl-z), geboren 16-2-1894 in Dieverbrug, en zijn vrouw Martje Idema-Pastoor, geboren 19-6-1898 in Spijk (zie foto in het blauwe Idema-boek op blz. 167). Ook het graf van Meintje Idema, geboren 3-6-1891 in Oude Schip, vonden we. Pieter en Meintje waren broer en zus en waren met nog drie broers en vier zussen, de kinderen van Hendrik Idema (Gr.X-r) en Grietje Flikkema. Ook dit graf hebben we gevonden.

2022_02_grafMeintjeIdemaThuis heb ik in het Idema-boek alles uitgeplozen hoe en wat de familieband kon zijn. Hendrik en Grietje waren reislustige mensen, want hun negen kinderen zijn op veel verschillende plaatsen geboren. Maar vroeger ging dat natuurlijk zo, waar werk was ging men wonen. Hun zesde zoon Pieter staat met zijn vrouw Martje Idema-Pastoor toevallig in het boek op de foto. Zij hadden zes kinderen, die allemaal in Losdorp geboren zijn. Hun eerste zoon Hendrik overleed al na twee maanden. Daarna kwam het tweede kind, Zwaantiena, het derde kind Hendrik, het vierde Jan Pieter, het vijfde Renger, het zesde Grietje.

Enkele weken later, toen ik op mijn telefoon de foto’s ging sorteren, stuurde ik onze jongste dochter Geranda de foto’s van de graven in Losdorp en zocht in het Idema-boek de gegevens er weer bij, om ook naar haar toe te sturen. Geranda is namelijk ook bezeten van onze stambomen en heeft op internet een programma gevonden waar ze de gegevens allemaal in kwijt kan. Zo krijgt ze ook weer gegevens van andere mensen, die ook met hun stambomen bezig zijn en dan zijn ze weer met elkaar verbonden. Daarop stuurde Geranda mij een overlijdensadvertentie van een Hendrik Idema (Gr.XII-af), geboren 3-12-1925 in Losdorp. (In het boek staat trouwens dat hij op 13 december geboren is). Deze advertentie had ik natuurlijk al eens uit het Dagblad van het Noorden geknipt en haar via de app gestuurd. Geranda vroeg mij wie het was.
2022_03_graf_HendrikGrietjeHup, het Idema-boek weer ten tonele (ik kan dus niet zonder) en wat blijkt: de overlijdensadvertentie was van Henk Idema uit Assen die, kort na de oprichting van de familievereniging Idema, secretaris werd van deze vereniging en in 1992 werd gekozen tot voorzitter. Op het kerkhof in Losdorp hebben wij dus de graven gevonden van zijn ouders, Pieter en Martje Idema-Pastoor, van zijn tante en van zijn opa en oma.

Vlakbij het kerkhof aan de doodlopende weg staat nog een heel klein huisje, dat ik heel erg vond lijken op het huisje van mijn over-over-overgrootvader Evert Alberts Idema (Gr.IX-I). In het Idema-boek staat een foto van hem, zittend buiten voor zijn eigen huis op een stoel bij een tafel (op blz.121). We gaan dan ook zeker nog een keer naar Losdorp om alles eens goed in ons op te nemen. Maar ik heb ook op Google Maps gekeken naar het huisje en het vergeleken met het huisje op de foto. Nu denk ik toch, dat het huisje waar wij voorgestaan hebben niet het huisje is waar Evert voor zit op die foto. In het boek staat trouwens ook dat het huisje afgebroken is. Maar jezelf overtuigen is nooit verkeerd.